خطیب جمعه سلسله:

بدعت جهیزیه باید برچیده شود/ علم در جامعه باید گفتمان‌سازی شود

نماینده ولی فقیه در سلسله گفت: بدعت جهیزیه و مهریه‌‌های سنگین مانع ازدواج و شروع کردن زندگی جوانان می‌شود لذا از بزرگان و علمای شهرستان می‌خوایم در این موارد وارد شوند و روشنگری کنند تا این بدعت‌ها ریشه‌کن شوند.

امام جمعه الشتر در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهرستان ضمن تبریک هفته معلم، هفته کارگر و هفته سلامت گفت: از همه این عزیزان و خانواده‌های محترم آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی همچنین با تشکر از شورای حل و فصل خواهران در شهرستان افزود: هر چند جا دارد از برادرانی که در این زمینه کار می کنند تشکر کنیم ولی امیدواریم که خواهران از برادران در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به شهرستان جلو بزنند چرا که شهرستان ما به این موضوع بسیار نیاز دارد.

خطیب جمعه الشتر تصریح کرد: گاهی گره‌هایی ایجاد می‌شود که به دست خواهران باز می‌شود چرا که وجود خواهران مایه برکت است چون هم عالم‌اند، هم فاضل‌اند،هم عفیف‌اند و هم اهل سخن هستند.

حجت الاسلام امیدی بر لزوم حمایت از یتیم‌های این شهرستان تأکید کرد و ابراز داشت: ما می‌توانیم هر ماهه با پرداخت مقدار ناچیزی، از یتیمان حمایت کنیم و در یتیم‌پروری مانند خصلت حضرت علی(ع) باشیم هر چند توان مالی‌مان کم باشد.

امام جمعه الشتر ادامه داد: اگر بی‌حیایی در جامعه جایگزین حیا شود، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد خودکشی روزانه جوانان و نوجوانان خواهیم بود، لذا از طوایفی که بزرگان در آنجا مشغول ترویج عفاف و حجاب هستند تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به بزرگداشت شیخ کلینی وشیخ صدوق بر لزوم گفتمان‌سازی علم در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: برای گفتمان‌سازی علم در جامعه، اولاً باید اهل علم را گرامی بداریم، اهل علم از همین آموزش و پرورش شروع می‌شود تا حوزه و دانشجویان و کسانی که با کتاب سروکار دارند که باید آنها را احترام گذاشت.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در این مورد می‌فرمایند: «مَنِ استَقبَلَ العُلَماءَ فقَدِ استَقبَلَني ،ومَن زارَ العُلَماءَ فقَد زارَني ، ومَن جالَسَ العُلَماءَ فقَد جالَسَني ، ومَن جالَسَني فَكأنَّما جالَسَ رَبّي»؛ هر كه به استقبال دانشمندان رود، مرا استقبال كرده است و هركه به ديدار دانشمندان رود، مرا ديدار كرده است و هركه با دانشمندان نشيند، با من نشسته است و هر كه با من نشيند، چنان است كه با پرودگار من همنشينى كرده باشد.

وی افزود: حتی دانش‌آموزانی که در حال علم‌آموزی هستند را می‌بایست به خاطر جایگاه علم و دانش احترام گذاشت.

امام جمعه الشتر با اشاره به برتری جایگاه علم نسبت به عابد خاطرنشان کرد:  فضیلت عالم بر عابد همانند برتری خورشید بر سایر ستارگان است؛ پیامبر اکرم(ص)  در این باره می‌فرمایند: حکمت اینکه عالم بر عابد برتر است این است که شیطان گاهی بدعت ایجاد می‌کند ولی عالم از آن آگاه می‌شود و دیگران را راهنمایی می‌کند ولی عابد صرف، نه بدعت را می‌شناسد و نه می‌تواند دیگران را راهنمایی کند؛ لذا عالمان در شرایط بحرانی برای مردم محل آرامش هستند نه محل توفان.

وی تأکید کرد: مطابق احادیث معصومین علیهم‌السلام، عالمی که مردم از علمش منفعت ببرند از هفتاد هزار عابد برتر است.

حجت‌الاسلام مراد امیدی با اشاره به بدعت‌های موجود در جامعه گفت: یکی از همین بدعت‌ها در بین جوانان ازدواج‌های سنگین و مهریه‌های بالایی است که مانع ازدواج و شروع کردن زندگی آنها می‌شود لذا از بزرگان و علمای شهرستان می‌خواهیم در این موارد وارد شوند و روشنگری کنند و گره‌ها و بدعت‌ها را از بین ببرند.

وی یکی از این بدعت‌ها در جامعه را، موضوع جهیزیه دختران برای ازدواج دانست و متذکر شد: افرادی را می‌شناسیم که بعد از ازدواج اولین دخترشان که هزینه چندصد میلیونی برای جهیزیه‌اش خرج کرده‌اند، به سایر خواستگاران جواب رد می‌دهند چون واقعاً نمی‌توانند جهیزیه‌ای برای سایر دختران دمِ بختشان تهیه کنند لذا از همه نخبگان و عالمان شهرستان می‌خواهیم که برای گره‌گشایی از این معضلات، حرکت‌های اثرگذاری داشته باشند.

انتهای پیام/